הממשלה תקבל את פסיקת הבג"ץ? נתניהו התחמק

אתר קול חי No Comments on הממשלה תקבל את פסיקת הבג"ץ? נתניהו התחמק

בראיון לכלי תקשורת אמריקני, ראש הממשלה נתניהו שב והתחמק מהשאלה האם יציית לפסיקת הבג"ץ שתפסול את צמצום עילת הסבירות: "אני מקווה שבית המשפט לא יעשה זאת"

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מאבקי הממשלה ובית המשפט העליון: ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק אמש ראיון נוסף לכלי תקשורת אמריקני, NBC והוא שב והתחמק מהשאלה האם יציית לפסיקת הבג"ץ שתפסול את צמצום עילת הסבירות.

נתניהו נצמד לדף המסרים הרשמי של הליכוד, כפי שנראה אתמול בתגובה הרשמית של המפלגה להחלטת הבג"ץ לדון בחוק היסוד ואמר כי הממשלה מחויבות לפסיקות בית המשפט, אך בית המשפט מכבד את חוקי היסוד. "אני חושב שאנחנו צריכים לשמור על שני העקרונות האלה ואני מקווה שנעשה זאת".

במהלך הראיון הבטיח נתניהו כי לא תהיה מלחמת אזרחים וכי "כשהאבק ישקע", אזרחים רבים יבינו עד כמה החקיקה הכרחית. ראש הממשלה הבהיר כי הוא מבקש להחזיר בזהירות את האיזון בין הרשויות השלטון בישראל, לאחר שהשופטים לקחו לעצמם יותר מידי סמכויות.

"לאופן שבו הסבירות נעשית בישראל אין אח ורע באף דמוקרטיה, לא באמריקה או בכל דמוקרטיה פרלמנטרית אחרת", אמר נתניהו.

במהלך הראיון ביקש ראש הממשלה להרגיע את החשש מהפגיעה ביחסים עם ארה"ב: "הקשר בריא, האבק ישקע ויתברר שישראל היא בעלת הברית הטובה ביותר של ארה"ב וארה"ב היא בעלת ברית שאין לה תחליף של ישראל".

כזכור, אתמול קבע לראשונה בית המשפט העליון דיון בהרכב מלא של 15 שופטי העליון, בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות.

בליכוד הבהירו כי "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד. שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטיה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען כי מדובר באיום: "הרמז היה ברור, ואלים: 'חוקי יסוד,' אמרה הודעת הליכוד, 'תמיד כובדו.' מכתב האיום שנשלח לבית המשפט העליון היה ברור: חוקי יסוד לא נפסלו מעולם בידי בית המשפט, הבהירה ההודעה, אז אל תנסו אפילו לגעת בהם עכשיו. אתם על הכוונת שלנו.

"אלא שאם כבר מדברים על חוקי יסוד, הנה עוד משהו שצריך לדעת עליהם: חוקי יסוד תמיד כובדו, בעיקר מפני שהכנסת חוקקה אותם ביראת כבוד. הדיון עליהם היה רציני, היה ברור לכולם שהם קודש הקודשים החוקתי שלנו".

ח"כ גדעון סער תקף את ראש הממשלה נתניהו בעקבות הריאיון הלילה בNBC ואמר: "האיומים הבוטים והגלויים של נתניהו ואנשיו על בית המשפט העליון, הם שלב נוסף בניסיון להפיכת ישראל למדינת מאפיה. התערבות שיפוטית בחוק יסוד היא באמת חסרת תקדים, אך כזה הוא גם השפל אליו דרדרו את המשטר הדמוקרטי בישראל".

הדיון שמקיים בית המשפט העליון בעתירות נגד חוק יסוד, למרות העמדה של חלק גדול מאוד מאזרחי המדינה לפיה אין לו סמכות להפעיל ביקורת אפילו על חוקים רגילים, מעורר חשש כבד למשבר חוקתי חמור שייווצר ביום שבו יורה בג"ץ על פסילת החוק.

חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד הגיבה לדיון הצפוי בבג"ץ נגד החוק, ואמרה: "אין לבג״צ שום סמכות להתערב בחוקי יסוד. צר לי לאכזב אתכם שופטי בגץ, אתם ממש לא מעל החוק. פסק דין משולל סמכות הוא בטל מעיקרו. ורק להמחשה – שופט בימש שלום שמרשיע אדם ברצח (עבירה שלא בסמכותו) פסק הדין בטל ומבוטל. לכן לא אכבד התערבות בחוקי יסוד".



0 תגובות